Ikke lurt å fuske

 


Hele 17 kilometer var det fra hovedveien til Fuskeland, og det opp en bratt bakke! 

Det er mange måter å fuske på; fuske på skatten, fuske på prøven, "cheat on your partner", som vi sier på engelsk. I mine 5 år som engelsklærer i utlandet, lærte jeg at vi måtte ha omfattende tiltak for å hindre eller redusere muligheten for eksamensfusk. Erkjenneslen var at det var både utbredt og naturlig at elever ville prøve seg. 

Mange ganger kan det å fuske se ut som en god løsning eller en kort omvei til ønsket mål. For eksempel, det å fuske på skatten ser ut som en kort omvei til bedre økonomi for meg selv. Det å "cheat on your spouse"  er en kort vei til lykke og nytelse, og det den andre parten ikke vet om, skader vel ikke? Nå er ikke "Fuskeland" som vi ser på dette bildet en kort omvei, men den virker kanskje spennende og attraktiv å ville utforske. Det er også et element med utenomekteskapelig "fusking". 

Mine venner, dra ALDRI til Fuskeland! For alt du vinner kortvarig, mister du adskillig mer i det lange løp. Du mister integritet, kanskje anseelse, respekt , venner, familien og mer hvis du blir oppdaget. Du mister de gode karaktertrekk som kommer av utholdenhet og ærlig forsøk. Du mister fred og en god samvittighet. Gjør du fusking til en vane, svekker du evnen til å skjelne mellom rett og galt, og  Gudsforholdet vil definitivt lide. Du kan lide skipbrudd på din tro hvis du begynner på den stien! 

Jeg tok ikke veien til Fuskeland, men holdt meg til E39. Jeg hadde et mål om å besøke Gislefossen, så Fuskeland ville vært en avsporing. Spor ikke av, venner. Hold dere til den rette, bene veien! 😊

Comments